באיזה גיל כדאי להתחיל ללמוד שחיה?
ברוב המקרים גיל 4 הוא הגיל המומלץ להתחלה של פעילויות מודרכות במים. רצוי להתחיל בסדרה של 6-10 שיעורים להסתגלות למים והכנה לשחיה, ורק בגיל 5-6 רצוי להתחיל בשיעורי שחיה מסוגננת.
לפני שנרשמים ללימוד שחיה, כדאי לקחת שיעור אחד לאבחון כדי לאפשר לילד, להורה ולמדריך להתרשם. הילד יביע את רצונו ורגשותיו לגבי השיעור והמדריך ייתן להורים אבחון מקצועי הכולל הערכה בתחומים כגון: קשב, ריכוז, בשלות קואורדינטיבית, יכולות מוטוריות, שיתוף פעולה ומוטיבציה, מינון השיעורים ועוד.

מדוע לא מומלץ להתחיל שיעורי שחיה לפני גיל 5?
בדרך כלל, ילדים בגילאי שנתיים עד ארבע אינם בשלים דיים לתהליך הלמידה: המוטיבציה ויכולת הקשב והריכוז נמוכים עדיין, והמוטוריקה והקואורדינציה אינן מפותחות מספיק. בגילאים אלה מומלץ לטפח משחקים ושעשועי מים בלבד ולשהות כמה שיותר בסביבת מים.

כיצד אדע כמה שיעורים נדרשים לילד?
לכל ילד יש קצב התקדמות משלו, וקשה להעריך מראש כמה שיעורים יידרשו לו על-מנת להגדירו כ"ילד שוחה", היכול לעבור משלב הלימוד לשלב האימון ושיפור הכושר.
אנחנו מגדירים "ילד שוחה" כילד המסוגל לשחות לאורך בריכה – 25 מטר – גם במים עמוקים, בסגנון רגוע ונינוח, ללא מצופים ומבלי להתעייף.

על-מנת להגיע לרמת "ילד שוחה" דרושים לילד בגילאי 5 ומעלה, בממוצע, בין 12ל-20 שיעורים פרטיים. מספר השיעורים הנדרש הוא אינדיווידואלי ותלוי ביכולות האישיות של כל תלמיד:
במישור הגופני – גיל, יכולת מוטורית וקואורדינטיבית
במישור הרגשי – דימוי עצמי, ביטחון עצמי ופתיחות.
במישור הקוגניטיבי – יכולת קשב וריכוז, קצב למידה, הבנה של הוראות ויכולת הטמעה.
במישור החברתי – מיקומו במסגרת הגן/ כיתה, עצמאות, דימוי חברתי וכד'.

האם עדיף לרשום את הילד לשיעורים פרטיים או קבוצתיים?
ברוב המקרים, עדיפים שיעורים פרטיים על לימוד בקבוצה, גם אם אין לילד בעיות מיוחדות.
הורים רבים נמנעים משיעורים פרטיים בשל מחירם הגבוה יותר, אך עליהם לקחת בחשבון את יתרונותיו של השיעור הפרטי: התאמה מדויקת לכישוריו וצרכיו של הילד, המזרזת את הלימוד וחוסכת, בסופו של דבר, במספר השיעורים הדרושים. יש לזכור שבשיעור קבוצתי מחולקת תשומת הלב של המדריך בין 6-8 ילדים, כשכל ילד מבטא התנהגות שונה במים, קצב למידה שונה ואופן הסתגלות אחר.

עם איזה סגנון שחיה מומלץ להתחיל קודם: חזה או חתירה?
לפי גישת אילנה לם, מומלץ להתחיל בסגנון החזה. בסגנון זה קל יותר להסתגל לנשימה במים ומרחב הראייה של התלמיד גדול יותר מאשר בחתירה.
סגנון החתירה הוא סגנון מעייף יותר ולכן דורש שליטה גבוהה בנשימה.
בבית הספר של אילנה לם מלמדים בדרך כלל כסגנון ראשון את סגנון החזה ובמקביל לו נלמד סגנון הגב הקלאסי. בשלב הבא נלמד סגנון החתירה ובמקביל נלמד גם סגנון הגב חתירה.

האם מומלץ ללמוד מספר סגנונות בו זמנית?
רצוי ללמוד סגנון אחד על הבטן ובו-בזמן לתרגל ציפה וסגנון נוסף על הגב. לקראת סיום הסגנון הראשון מומלץ להתחיל ללמד סגנונות נוספים. בדרך כלל ילדים אוהבים ללמוד מספר סגנונות כיוון שזה מגוון להם את תהליך השחיה. אין צורך לחשוש מבלבול בין הסגנונות השונים – אם הטכניקה נלמדה כראוי, הילדים יפנימו היטב את ההבדלים.

שמעתי שיש ילדים שלא אוהבים להכניס ראש למים. איך אפשר לפתור את הבעיה?
מומלץ מאוד להרגיל ילדים למגע עם מים מיום היוולדם: בשעת הרחצה באמבטיה יש להרטיב בעדינות את הפנים והשיער ולהזרים בקלות מים מהטוש על הפנים והעיניים.
מגיל חצי שנה כדאי לבלות עם ילדיכם בבריכה ובים ולהרגילם לשהייה במים. השתדלו לשמור על רצף של ביקורים כאלה גם בעונת החורף, על-מנת שלא ליצור נתק ארוך מידי.
אם בכל זאת ילדכם חושש להכניס את הראש למים, יש ליידע את המדריך על כך, או לרושמו לשיעורים מיוחדים לשחרור מחרדת-מים. בהדרגה ובאמצעות הניסיון הרב של המדריכים תיפתר הבעיה. לילדים עם פחד ממים מומלץ להימנע משיעור קבוצתי ועדיף לרשום אותם לשיעור פרטי המתמקד בבעייתם.

הילד שלי הרגיש נוח במים בקיץ הקודם וצלל חופשי,
אבל הקיץ הזה הוא לא מוכן להכניס ראש למים. מה עלי לעשות?
אל דאגה, תחושת מים לא נעלמת. ילד שהרגיש נוח במים בעבר ירגיש שוב בנוח – תנו לו את הזמן להתרגל מחדש לסביבת המים, או רשמו אותו למספר שיעורי רענון לפני תחילת העונה. בדרך כלל ילדים שלא מבלים באופן רציף בבריכה או בים,לרוב בגלל הנתק מהבריכה בחורף, חוששים יותר בפעמים הראשונות וצריכים להיזכר בתחושת המים. בהדרגה הם חוזרים לביטחון במים אותו רכשו בעבר.
חשוב להזכיר שלא שוכחים איך לשחות כמו שלא שוכחים איך לרכב על אופניים .

האם כדאי ללמד תאומים או אחים בשיעור משותף?
במרבית המקרים רצוי לתת שיעורים נפרדים לכל אחד מהתאומים. מאחר שממילא הם מבלים הרבה יחד, רצוי לחסוך מהם מרחב תחרותי נוסף. גם במקרה של אחים בגילאים שונים עדיף להפריד, על מנת לאפשר לכל אחד מהם ללמוד בזמן ובקצב שלו.

כיצד בוחרים בית ספר לשחיה או מורה טוב לשחיה?
לפני שנרשמים לקורס שחיה קבוצתי או פרטי רצוי להגיע לבריכה בה בחרתם, כדי ללמוד ולהתרשם מכמה מרכיבים:

  1. הבריכה: גודלה, ניקיונה, תנאי הבטיחות בבריכה, הצפיפות במסלולי השחיה, האם הבריכה מקורה, מחוממת ומה טמפרטורת המים? האם יש חניה בשפע? האם יש תחבורה ציבורית נוחה?
  2. המדריכים: מהי ההכשרה של המדריכים, מהו גילם של המדריכים, כיצד מתייחס המדריך לילד הלומד, האם המדריך מלמד כשהוא בתוך המים וצמוד לילד או כשהוא מחוץ למים, על שפת הבריכה?
  3. פיקוח מקצועי: האם קיים פיקוח מקצועי של מנהל המרכז על שיעורי השחיה ועל קצב ההתקדמות במהלך הקורס? מהו הסגנון הנלמד ובאיזה סדר נלמדים הסגנונות האחרים?
  4. שיעורים קבוצתיים: האם יש יותר מ-5 ילדים בשיעור?
  5. שיעורים פרטיים: האם המדריך עומד בלוח הזמנים? האם המדריך מרוכז אך ורק בשיעור?

כמה פעמים בשבוע מומלץ לקחת שיעורי שחיה?
לילדים בגילאי 4-5 מומלץ בדרך כלל לקחת שיעור אחד בשבוע.
בגילים מבוגרים יותר מומלץ להגיע לחוג שחיה לא יותר מפעמיים שלוש בשבוע, בעיקר כדי לשמור על "טעם של עוד" ולא להגיע למצב של "שובע".

באיזו תקופה כדאי להתחיל קורס שחיה?
בתקופה בה הילד לא עמוס בחוגים רבים מידי, בתקופה בה הבריכות לא עמוסות מידי (עונת הסתיו והחורף למשל), בתקופה בה הילד לא מרבה בפעילויות גופניות (שוב, עונת החורף) ובתקופה בה ההורים פנויים לכך ויכולים ללוות את הילד לבריכה.

לשיעורי שחיה יש להיערך מראש ולקחת בחשבון מינימום של שעתיים מרגע היציאה מהבית ועד העזיבה את תחום הבריכה.
מומלץ להגיע לפחות חצי שעה לפני תחילת השיעור על מנת להתארגן ושהילד יוכל קצת לשחק במים. גם לאחר שסיים את השיעור כדאי לאפשר לו חצי שעה נוספת על-מנת לתרגל את מה שלמד וכמובן לתת לו גם זמן לשחק וליהנות באופן חופשי!

יש הטוענים ששחיה לא שורפת קלוריות, האם זה נכון?
שחיה בהחלט שורפת קלוריות! 20 דקות שחיה בסגנון חתירה שורפת כמות קלוריות הזהה לכמות שריפת הקלוריות ב-30 דקות ריצה.
בשחיה בסגנון חתירה, האנרגיה הגופנית הנדרשת זהה לאנרגיה הנדרשת בריצה.
בשחיה בסגנון חזה, האנרגיה הגופנית הנדרשת זהה לאנרגיה הנדרשת בהליכה.


Open chat
דילוג לתוכן